Jom klik

Hiprokrit  

Posted by PaNthEra TiGriS

Seperti yang kita tahu…hipokrit tu ialah…orang yang berpura2 ‘baik’ depan orang…tapi sebenarnya ada niat jahat. Atau buruk sangka…atau buat2 baik tapi dalan hati sebenarnya tak suka. Mesti korang pernah jumpa orang camtu kan?

Dpn org baik, tp blakang..

stiap org ade sikap hiprokrit nyer..



tapi penah tak terfikir…pernah tak terfikir kita sendiri pun pernah mengamalkan budaya hipokrit ini?
Hmm…tengoklah. Kita bising bila orang buat keje hipokrit kat kita…kita gitau orang lain. Cerita pasal keburukan orang lain kepada kawan2, dan compare diri dengan mengatakan “kalo aku jadi dia aku takkan buat camni camtu” atau “kalo aku marah pun takde la buat cam sekian sekian”. Kadang2 kita rasa diri kita lagi bagus daripada mangsa umpatan tersebut…
haa tu dia…kita yang bajet bagus ni pun mengumpat orang. Tak hipokrit ke tu? Dah jadi sama level dengan hipokrit tersebut. Kalau taknak jadi hipokrit baik diam je… tapi kalo diam je, camane nak selesaikan masalah? Nak bincang dengan sape? Nak ngadu kat sape? Kalo simpan dalam hati je bahaya. Nak taknak, terpaksa jugak kita luahkan.
So, kesimpulannya, setiap manusia tidak boleh lari daripada sifat hipokrit! Kadang2 kita tak sedar kita ter-jadi hipokrit…oleh itu…hati2 sikit bila panggil orang lain hipokrit. Cermin diri tu dulu. Tapi kalo nak panggil gak takde sape halang. Sekadar nak lepas geram lantak la apa ko nak kata. sebab aku pun gitu jugak. Aku panggil orang hipokrit dengan kesedaran aku ni hipokrit jugak kahahah.
Yeap, inilah buah fikiranku.renung-renungkan lar kwn2...

This entry was posted on Monday, February 7, 2011 at Monday, February 07, 2011 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

5 comments

juga dipanggil munafik...dan musyrikin kekadang

February 7, 2011 at 10:29 AM

adakah sengaja ditambah r kt tajuk tu? hihi...btw, nice entry :D

February 7, 2011 at 1:37 PM

yup btul 2..munafik..

February 8, 2011 at 1:46 AM

x ade lar tambah tajuk 2..

February 8, 2011 at 1:52 AM

betul betul betul..

February 10, 2011 at 2:50 PM

Post a Comment

Nana-nama Allah

Jom Klik