Jom klik

Char Kuey Teow  

Posted by PaNthEra TiGriS

Td aku baru aje beli Char Kuey Teow kat kg..aku nie bukan lar makan kuey teow tp aku dah rase lapar sgt, so terpaksa lar aku beli coz perut dah wat konsert dah.. char kuey teow yg aku beli nie x ade lar mahal sgt, cume Rm 3.00 aje. Dalam 2 ade udang n kerang, so sgt berpatutan lar bagi aku nie.. padahal dah lapar sgt dah perut aku nie, hehehe..



aku bawak lar balik kat rumah, aku bagi lar mak aku rasa sikit coz aku sgt sygkan mak aku..korang sayang x parent korang?? kelain lak aku nie, entri pasal makan tp citer lak pasal mak aku..ok2, mcm nie rupe char kuey teow nie coz aku x pernah makan benda nie..



tertumpah cket

Byk x??
aku cube lar rase, and then rase die quit masam. tp dah lapar so aku makan lar..
pastu aku rase nak cari aje resepi Char Kue Teow nie, dapat aje kat internet nie
so nie lar resepi Penang Char Kuey Teow

Bahan-bahan ( 2 org )

  • * UTK PASTE *
  • 200 gm udang
  • 250ml air
  • 4 ulas bawang putih di ketuk
  • 6 sb sos tiram
  • 3 sk kicap pekat
  • 3 sb kicap manis
  • 1 sk petis
  • 2 sb pati ikan bilis / pati udang
  • 2 sk garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sk)
  • 1 sk gula
  • * UTK MEE *
  • 300 gm kuey teow
  • 1 sb cili boh
  • kerang
  • sedikit kucai & taugeh
  • 2 biji telur

Cara-cara

  1. UTK PASTE- Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang....
  2. Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.
  3. UTK MEE- Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4sb paste td. Masukkan udang yg telah direbus td n kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.
  4.  selapas kuah mendidih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min sj, pastikan api kuat semasa memasak.
  5. **Paste ni selalu diguna tuk meniaga, so udang yg direbus mmg dipakai. Tapi utk kegunaan sendiri kalau tak nak rebus ngan udang pun boleh tapi petis kena tambah lg, jd 1sb. Paste ni juga sepatutnya sudah cukup masin dan manisnya so tak perlu letak lg garam n gula masa masak buat kuey teow tp kalau rasa cam tawar leh adjust eh...... 
Korang bagi lar suggest ape2 makanan untuk aku cuba ea next time ea..


This entry was posted on Wednesday, May 4, 2011 at Wednesday, May 04, 2011 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 comments

aiseyh, siap ngan resipi skali.. cayalah.. btw, terliurla aku tgk char koew teow tuu.. HUHU


MySuaraBlog: Sebiji Telur Jer?

May 4, 2011 at 2:24 PM

hahaha, maybe korang leh cube lak char kuey teow 2..

May 4, 2011 at 6:32 PM

hehehe..sdap char kuey teow...t zeera nk try lh..kn ad resepi tu..

May 18, 2011 at 2:23 PM

wahhhhh..nak2!!!

May 21, 2011 at 2:25 PM

Post a Comment

Nana-nama Allah

Jom Klik